*Update: 10/6/22: Heel erg bedankt voor je overweldigende feedback op dit bericht! Zo velen van jullie hebben het ook met vrienden gedeeld. Ik vroeg de Pilot of hij me wilde helpen er een podcastaflevering van te maken en we hebben deze aflevering opgenomen met zijn tips en advies. Het kan geruststellend zijn om de stem van een piloot te horen die zegt dat het goed komt, vooral als je momenteel in een vliegtuig zit of op het punt staat te reizen.
Je kunt de volledige aflevering hier bekijken:
Tips voor angstige flyers (van een Pilot)
Vrienden daarbuiten weten dat ik een hekel heb aan vliegen. Ze vinden het ook ironisch en hilarisch dat mijn man een piloot is die dol is op vliegen. Al die jaren later wordt hij nog steeds teleurgesteld als een vlucht wordt geannuleerd. Hij vat nog steeds zijn beste vluchten voor mij samen (zelfs als ik uitwijk bij de acroniemen en handsignalen #adhd). Als we samen vliegen, voel ik me zoveel minder gestrest. Ik weet dat hij dingen aankan als er iets misgaat, en ik kan hem een duwtje geven als ik een geluid hoor en hij me vertelt wat het is. Wanneer ik echter alleen vlieg, breng ik vrijwel de hele tijd door met het vasthouden van de armleuning, hevig zwetend en zeggend Heilige Maria keer op keer in mijn brein. (Tenzij er geen turbulentie is en ik een boek kan lezen.)
Op mijn laatste vlucht met de meisjes naar Hawaï – ik was alleen alleen – voelde ik me bijzonder bang om over de oceaan te vliegen. Het ergste is dat ik het cool voor ze moet doen, omdat ik niet wil dat ze ook nerveus worden. De kinderen zijn reizende professionals; ze kijken een film of spelen de Nintendo Switch en eten veel snacks terwijl we vliegen.
Een paar dingen hielpen me op deze vlucht:
– Voordat ik aan boord ging, heb ik op de radar gekeken hoeveel vliegtuigen er op dat moment in de lucht waren. Het deed me beseffen dat mijn vlucht zo onbeduidend was voor de duizenden die elke dag opstijgen en landen.
– Deze tip gekregen van de vliegangst Reddit-pagina: doe alsof je in een bus zit die veilig van punt A naar punt B reist. Dit heeft zoveel geholpen!!
– Ik zorgde ervoor dat ik veel dingen had om me af te leiden. Ik las een heel boek op weg naar Hawaï en het hield me bezig, dus ik had geen tijd om na te denken over het feit dat ik in een metalen doos in de lucht was.
– Goede oude CBD. Ik heb het bij me, en zelfs als ik het niet hoef mee te nemen, is het geruststellend om het bij de hand te hebben. (Dit is degene die ik gebruik. Volledige transparantie, ik heb met hen samengewerkt en ben nog steeds een aangesloten bedrijf. Mijn code FITNESSISTA werkt nog steeds voor korting!)
Ik vroeg de piloot of hij me wilde helpen met een gastpost over tips voor mijn mede-nerveuze flyers, en dit is wat hij schreef!
Mijn echte Top Gun
Tips voor angstige flyers (van een Pilot)
Goede morgen vrienden. De Fitnessista heeft haar handen vol vanmorgen, dus de piloot is hier met wat weetjes om angstige vliegers te helpen. Laat ik beginnen met te zeggen dat dit geen tips zijn om meer zen te zijn tijdens vliegreizen. Suggesties voor de beste rustgevende muziek om naar te luisteren en welke cafeïnevrije kruidenthee het beste je zenuwen zal kalmeren, is een beetje uit mijn straat. Ik deel echter graag een klein kijkje achter het gordijn van wat er tijdens uw vlucht gebeurt, zodat u zich wat meer op uw gemak voelt. Als je stalen zenuwen hebt en turbulentie je niet stoort, dan kun je dit in ieder geval delen met je doodsbange stoelgenoot die de armleuning knijpt tijdens de wilde rit die in de zomer de laatste aankomst in Vegas is.
Voorbereiding op noodsituaties en simulaties
Ik heb kleine, wendbare vliegtuigen gevlogen voor het leger en grote, zwaar geautomatiseerde vliegtuigen voor een grote luchtvaartmaatschappij. Ik heb veel gezien in de afgelopen 19 jaar van de professionele luchtvaart, en hoewel er tijden zijn geweest dat er iets ongewoons gebeurde dat ik niet eerder had meegemaakt, verbaasde niets me. Dat komt omdat de training zo goed is. Simulatorgebeurtenissen die ons trainen om noodprocedures uit te voeren, zowel aan de kant van de mil als aan de kant van de legacy-luchtvaartmaatschappijen, zijn niets anders dan een reeks calamiteiten, de een na de ander, die vaak op elkaar worden verergerd.
De omstandigheden zoals het weer en prestatiefactoren zijn vaak worstcasescenario’s. Echter, de verwachting voor de gedragsmatige reactie bij het beheersen van deze rampen is kalm en methodisch. Piloten worden geconfronteerd met een ontelbare verscheidenheid aan noodsituaties totdat het oplossen van problemen een tweede natuur wordt. Tegen de tijd dat ik in 2009 een motor verloor in een gevecht, voelde het bijna te gemakkelijk omdat er verder niets mis ging. Gelukkig zijn we meestal daarboven om de rit in de gaten te houden, koffie te drinken en de volgende fase van de vlucht te plannen (terwijl we natuurlijk van het uitzicht genieten).
De echte deal met turbulentie en rare geluiden
Dus dat is de kant van de menselijke factoren. Laten we het hebben over het vliegtuig zelf. Hoe zit het met al die geluiden en hobbels onderweg? Ten eerste is turbulentie, die hobbels die je voelt, prima. Ze gaan het vliegtuig geen pijn doen. Piloten praten constant met de luchtverkeersleiding over wat voor soort “rit” de vlucht ervoor heeft, en of een andere hoogte beter is, maar dat is meestal alleen voor het comfort van de passagiers. Het vliegtuig zelf kan tegen een stootje. Hij vliegt prima door hevige regen/sneeuw. Het kan door de bliksem worden getroffen. Het kan op één motor naar een geschikt vliegveld vliegen voor een veilige landing. Ze is een technisch meesterwerk.
Laten we het hebben over de rare geluiden. De kans is groot dat als je een angstige vlieger bent, je hyperbewust bent en alles wat weinig geluid oppikt. Ik ben hier om je te vertellen dat het goed is. Opspoelen en vertragen van de motor zijn normaal voor alle vluchtregimes, ook direct na het opstijgen. Als je een geluid hoort alsof de wind iets harder wordt en het vliegtuig een beetje trilt, zijn dat gewoon de snelheidsremmen die eruit komen.
Snelheidsremmen worden over het algemeen gebruikt om te voldoen aan snelheidsbeperkingen bij het naderen wanneer de vluchtcomputer het daalpunt niet helemaal perfect heeft berekend of wanneer u moet vertragen om de kleppen en uitrusting uit te doen. Ik heb ze op vrijwel elke vlucht gebruikt. Het is duidelijk dat het naar beneden vallende landingsgestel behoorlijk luid kan zijn. De harde klap die je daarna hoort, is het sluiten van de versnellingsdeuren. Alle andere rare geluiden zijn waarschijnlijk alleen vluchtbesturingsoppervlakken zoals kleppen, lamellen en trim. Geen biggie.
Rondleidingen
Er zijn een aantal dingen buiten een normale vlucht die aan de oppervlakte zorgwekkend kunnen lijken, dus laten we daarover praten. Rondleidingen. Wanneer het vliegtuig klaar lijkt om te landen, maar op het laatste moment, worden de motoren ingeschakeld en word je teruggeduwd in je stoel terwijl het vliegtuig begint weg te klimmen. Yikes – dat moet slecht zijn toch? Nee. Iemand heeft zojuist een heel slimme beslissing genomen.
Een doorstart kan om tal van redenen plaatsvinden: het vorige landende vliegtuig was te langzaam om de baan vrij te maken (of ATC zorgde niet voor de juiste afstand), de zijwind overschreed hun limiet, het vliegtuig was niet goed ingesteld om te landen tegen een bepaalde tijd punt, de piloten zagen de vereiste visuele referenties niet om te landen vanwege het weer, enz. Het punt is, iemand controleerde zijn ego en nam de moeilijke (maar juiste) beslissing om rond te gaan en dat is het soort oordeel dat je in de cockpit wilt.
Dat kun je beter 5 keer achter elkaar doen dan een landing duwen die daar niet hoeft te gebeuren. Piloten plannen de brandstof zodat ze na een bepaald punt, als ze niet kunnen landen, genoeg brandstof hebben om naar hun alternatieve bestemming te gaan, die betere omstandigheden zal hebben om te landen. Dit kan betekenen dat de piloten zich op één plaats moeten houden of in een baan ronddraaien om het weer op te klaren en de coördinatie te voltooien, dus laat u ook niet ongerust maken over die “inactieve” tijd.
Hoe dan ook, dat is de korte lijst voor nu. Ik hoop dat het u enige geruststelling heeft gegeven over wat er gebeurt de volgende keer dat u vliegt. Als je vragen hebt, laat ze dan achter in de comments of stuur een bericht aan Gina, en ik zal mijn best doen om ze te beantwoorden.
Tot de volgende keer.
– De piloot
Bronnen uit deze aflevering:
Bekijk de Dr. Cabral 7-daagse detox hier! We doen dit als community op 17 oktober (zoveel van jullie hebben zich al aangemeld! YAY) en je kunt de code FITNESSISTA20 gebruiken voor 20% korting. Mocht je dit als een latere datum zien, dan kan je absoluut nog in je eigen tijd meedoen!
Heel erg bedankt voor het luisteren en voor al je steun met de podcast! Vergeet niet te abonneren en een beoordeling of recensie achter te laten als je deze aflevering leuk vond. Als u een beoordeling achterlaat, ga naar deze pagina en je krijgt van mij een klein bedankje voor jou.
<